بازی اول: حالت چهره
این بازی به بچههای دو ساله کمک میکند احساسات مختلف خود را بشناسند.
نوع بازی:
* با کودک دو سالهتان بنشینید و عکس چهرههای مختلفی را از توی مجلهها و کتابها پیدا کنید.
* درباره حالتی که توی هر کدام از چهرهها هست از کودکتان سئوال کنید.
* عکس صورت کودکی را که شاد است پیدا کنید. حالتی را که در آن چهره است برای کودکتان توصیف کنید و بعد از او بخواهید حالت شادی به چهرهاش بدهد.
* به پیدا کردن عکسهایی که چهرههای شادی را نشان میدهند ادامه دهید.
* در روزهای بعد دنبال حالتهای مختلف دیگری بگردید، مثلاً هیجانزده، غمگین و لوس.
* سعی کنید حالتهایی را پیدا کنید که با احساسات کودکتان در آن روز جور باشد.
بازی دوم: حمومک مورچه داره
این بازی شیوهای عالی برای افزایش شناخت و درک مفاهیم مکانی در کودکتان است.
نوع بازی:
* با کودک دو سالهتان بازی بشین و پاشو را انجام دهید. دستش را بگیرید، به صورت دایرهوار حرکت کنید و شعر زیر را برایش بخوانید:
حمومک مورچه داره،
بشین و پاشو خنده داره،
خوب حالا بگو چه کار میکنیم
با هم پا میشیم، با هم میشینیم
* به آرامی روی زمین بنشینید. کودکتان قطعاً شیفته این بازی میشود!
* دوباره بازی را از نو انجام دهید ولی این بار به جای گفتن با هم پا میشیم، با هم میشینیم حرکت را عوض کنید و بگویید:
حمومک مورچه داره،
بشین و پاشو خنده داره،
خوب حالا بگو چه کار میکنیم،
با هم میچرخیم، با هم میچرخیم
* میتوانید این حرکتها را هم انجام دهید: دست بزنید؛ لیلی کنید؛ بالا و پایین بپرید؛ صدای اردک درآورید.
بازی سوم: کفشت پاته؟
این بازی به کودکتان کمک زیادی میکند تا با اعضای مختلف بدنش آشنا شود و مهارت خود را در مشاهده و درک چیزهای مختلف بالا ببرد.
نوع بازی:
* به کودک دو سالهتان بگویید: اگه کفش پاته، بالا و پایین بپر.
* با پرسیدن این سئوال به کودکتان کمک کنید: کفشت پاته؟ بهم نشونش بده، ببینم.
* به کفشش اشاره کنید و از او بخواهید بالا و پایین بپرد. شاید لازم باشد به او نشان دهید چطور این کار را بکند.
* هر بار که درباره یکی از اعضای بدون کودکتان از او سوال میکنید به آن عضو اشاره کنید و به او نشان دهید چطور حرکتها را انجام دهد.
* میتوانید این جملهها را بگویید:
- اگه جوراب پاته، عقب و جلو برو.
- اگه بلوز پوشیدی، دست بزن.
- اگه شلوار پاته، سرت رو بالا و پایین کن.
* وقتی چند بار این بازی را تکرار کردید، خواهید دید که کودکتان بدون کمک شما میتواند حرکتها را انجام دهد.
بازی چهارم : خرگوش ناز کوچولو
این بازی درک مفاهیم مکانی را در کودک شما تقویت میکند.
نوع بازی:
* از حیوانات عروسکی استفاده کنید و بازی زیر را با کودک دوسالهتان انجام دهید. به جای کلمه خرگوش اسم هر حیوان عروسکی را که دارید با آن بازی میکنید ببرید.
* شعر زیر را برایش بخوانید و حرکتهای گفته شده را انجام دهید:
خرگوش ناز کوچولو
می پره پایین، می پره بالا
خرگوش ناز کوچولو
همه جا رو خوب نگاه میکنه
(خرگوش را به اطراف بچرخانید)
بالا رو قشنگ نگاه میکنه
(خرگوش را به هوا بلند کنید)
پایینو قشنگ نگاه میکنه
(خرگوش را به پایین بیاورید)
خرگوش ناز کوچولو
داره می دوه تند و تند و تند
(خرگوش به دست شروع به دویدن کنید)
خرگوش ناز کوچولو
رفته یه گوشه قایم شده
(خرگوش را به پشت خود پنهان کنید)
بازی پنجم: یادگیری شعر
تحقیقات نشان میدهد حافظه دانشی است که تثبیت شده است. وقتی فرایند یادگیری اتفاق میافتد، سیناپسهای جدیدی در مغز شکل میگیرد و یا سیناپسهای قدیمی تقویت میشود.
کودکان دو ساله مثل اسفنج هستند. آنها چیزی را یک بار میشنوند و فورا شروع به حفظ کردن آن میکنند، مخصوصاً اگر آن کلمهها همراه با حرکت باشند.
یک روش جالب خواندن شعرهای بچهگانه این است که روی آخرین کلمه هر مصرع تأکید کنید و آن را بلندتر بگویید و همزمان حرکتی متناسب با آن انجام دهید. این کار به کودکتان کمک میکنید شعر را بهتر به خاطر بسپارد.
* در اینجا مثالی میآوریم. فراموش نکنید روی کلمه آخر تأکید کنید:
تیک و تیک و تیک
(دستهایتان را بالا ببرید)
یه دفه ساعت یه دونه زنگ زد
(یکی از انگشت هایتان را بالا ببرید)
موشه از دیوار دوید پایین
(همان انگشت را پایین بیاورید)
تیک و تیک و تیک
تیک و تیک و تیک
(همزمان با گفتن کلمه تاک دست بزنید).
بازی ششم: عروسک بازی
تحقیقات نشان می دهد که تجربه ها و ارتباط های مثبت سالهای ابتدایی زندگی بر رشد عاطفی کودک تأثیر میگذارد.
این بازی را با عروسکی که دست و پا دارد انجام دهید.
نوع بازی:
* با کودک دو ساله خود روی زمین بنشینید و به او نشان دهید که چطور دستهای عروسکش را بگیرد و آنها را به بالا و پایین حرکت دهد.
* عروسک را به کودکتان بدهید و بگذارید او امتحان کند.
* میتوانید کارهای زیر را انجام دهید:
- دست تکان دهید
- کف بزنید
- پاهایتان را به هم بزنید
- بوسه بفرستید
* نظر کودکتان را در مورد کارهایی که دارید انجام می دهید بپرسید.